Běh je považován za jeden z nejpřirozenějších pohybů člověka. Za poslední roky popularita běhu zběsile stoupá, což dokazuje i to, že v odpoledních hodinách vidíme běžce takřka na každém rohu. Běh je pro naše tělo velmi prospěšný a navíc k němu prakticky nic nepotřebujeme. Ať už Vás běhání pohltilo, nebo se do něj zatím jen přemlouváte, máme tu pro Vás 5 důvodů, které Vás přesvědčí o tom, že běh stojí za to zařazovat do tréninkového plánu.

1. BĚH ZLEPŠÍ VAŠÍ FYZICKOU KONDICI

Cílem téměř každého sportovce je zvýšit během sportu svojí fyzickou kondici. Ze svých zkušeností vím, že je běh jednou z nejlepších aktivit pro zlepšení fyzičky. V případě, že s během po přečtení tohoto článku začnete, budete mě asi po prvním dnu proklínat. Je třeba myslet na to, že klíčem k dlouhodobým výsledkům je postupné přidávání zátěže. Začnete na menších vzdálenostech běhu a postupně přidávejte kilometry a zvyšujte intenzitu běhu. Pokud u pravidelného běhu vydržíte, bude Vás po pár měsících čekat příjemná odměna v podobě daleko vyšší fyzické kondice, než jste měli na začátku.

2. BĚH POSÍLÍ VÁŠ IMUNITNÍ SYSTÉM'

Mezi lidmi je obecně známým faktem, že sport posiluje náš imunitní systém. Platí zde ale jedno zásadní pravidlo:

  • Občasné běhání = mírné zlepšení imunity
  • Pravidelné běhání = nejefektivnější zlepšení imunity
  • Extrémní běh, nadměrná zátěž = oslabení imunity

Za posílení imunity těch pár “kilásků” určitě stojí né? Běháním, zároveň podle studií, zvýšíme odolnost proti respiračním chorobám a to téměř o polovinu. V době Covidu je pro nás běh obecně tedy velmi přínosný.

3. BĚH VÁM POMŮŽE S HUBNUTÍM

Určitě jste se již několikrát dočetli, že po běhání zhubnete pár kilo. My Vás teď trošku vyvedeme z omylu. Samotné běhání nám totiž redukci tuků nezajistí. Klíčem k redukci tuku je totiž nastavení denního kalorického příjmu do deficitu. Jednoduše řečeno potřebujete přijmout méně kalorii, než je Váš denní standard. Od kalorií, které během dne přijmete z běžné stravy musíte odečíst kalorie použité na trávení a kalorie z fyzickou aktivity, kterou může být právě běhání. Muž o váze 80 kg spálí za 30 minut běhu (tempem 10 km/hod) asi 400 kcal, žena o váze 65 kg spálí za 30 minut běhu (tempem 10 km/hod) asi 325 kcal. 

Když to řeknu blbě, díky běhu si můžete dopřát během dne více jídla (kalorií), než byste mohli bez něj a stále můžete hubnout.

Pokud chcete poradit s jídelníčkem a zhubnout pár kilo, vyzkoušejte stravovací a tréninkové plány od našeho partnera @DameSvaly.

4. BĚH VÁM POMŮŽE SE SPÁNKEM

Znáte ten pocit, kdy ležíte večer v posteli, koukáte na strop a nedaří se Vám usnout? Pravděpodobně trpíte nedostatkem fyzické aktivity.

Švýcarští vědci si pro potvrzení této teorie připravili zajímavý 3týdenní experiment. Vybrali si 60 studentů basilejského gymnázia v průměrném věku 18 let a rozdělili je do dvou skupin. První skupina začala každý pracovní den běháním po dobu asi 30 minut, druhá (kontrolní) skupina neběhala.

Po 3 týdnech experimentu zaznamenali studenti v běžecké skupině hned několik pozitivních změn:

  • Ráno se probouzeli s lepší náladou

  • Během dne byli soustředěnější

  • Kvalita spánku vzrostla jak v subjektivním měřítku, tak objektivně

  • Doba potřebná k usnutí se jim zkrátila z 10 na 7 minut

Pokud patříte právě vy mezi ty, kteří mají problém se spánkem, měli byste se během dne určitě více unavit. Zkuste běh!

5. PO BĚHU SE BUDETE CÍTÍT LÉPE

Běh, stejně jako ostatní fyzické aktivity, napomáhá snížit hladinu stresu v těle. Znáte ten pocit, kdy máte plno starostí a nevíte, kde Vám hlava stojí? Zajděte si zaběhat a věřte mi, že si pročistíte svou mysl. Díky běhu si psychicky odpočinete a budete následně schopni produktivněji pracovat. 

Pokud běháte v přírodě, pravděpodobně pochytáte ze slunečních paprsků i trochu vitamínu D, který má také pozitivní vliv na psychickou pohodu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.